راه و ماه

زیر پوست زندگی متأهلی

راه و ماه

زیر پوست زندگی متأهلی

ما زنان متکبر

دیشب پدرم می گفت: عطیه! این جریان صحبت های کلهر را شنیدی؟ گفتم بله. گفت: نمی خوای چیزی تو وبلاگت بنویسی درباره اش؟


گفتم: اووف! خسته شدم دیگه! چقدر در موضع ضعف؟ یعنی باید روز و شب اخبار را رصد کنم که کی چی گفته بعد بیایم نقد و حاشیه بزنم؟ خیلی هم تیریپ روشنفکرانه و منتقدانه بیایم و انگار که فقط خودم فهمیدم حرفش مورد دار بوده؟


یک روز سکینه آشتیانی را با چادر می آورند، یک روز کاریکاتور می کشند، یک روز ویژه نامه می زنند، دقت کردید چقدر هم متنوع و با فاصله کار می شود؟ ما هم دور از جانمان عین چی! افتاده ایم در موضع انفعال. فقط منتظریم کسی به اعتقادات و باورهای ما توهین کند تا یقه اش را بچسبیم! آن هم نه یک نقد زیربنایی. فقط تخریب شخصیت و سیاست یک ارگان خاص و کذا و کذا.


یعنی به دلم مانده یک روز که هوا خوش و خرم بود و اختلاف و دعوایی به راه نبود بیاییم یک کار فرهنگی-مبنایی در مورد حجاب ارائه بدهیم. روزی که نه روز کشف حجاب باشد نه روز حجاب و عفاف نه روز زن. یک روز مثل همه ی روزهای سال. که بگوییم حجاب نه فصلی است نه انفعالی نه مناسبتی!


حالا یک نفر ندانسته یک حرفی زده. شما چرا اینقدر بزرگش می کنید؟ حکم حکومتی که نداده. فتوا که صادر نکرده. چرا قدر یک کارشناس مذهبی از مردم انتظار دارید خب؟


درست است که بی تفاوتی، بعضی ها را جری تر می کند؛ اما این واکنش های مقطعی هم راه حل نیست. هر وقت ما مقاله نوشتیم و بعضی ها از شدت درستی استدلال و صحت اعتقادات ما به تب و تاب افتادند؛ وقتش است که یک احسنت درست حسابی به خودمان بگوییم!


بعد هم مگر بنده ی خدا جناب کلهر چه حرف ناصوابی گفته؟ گفته چادر مشکی متکبرانه است. من که لذت بردم سیاهی چادرم زده به هدف! چادر مشکی متکبرانه است ...درست. این تکبر زن جلوی مرد نامحرم ممدوح است نه مذموم. پسندیده است نه ناپسند! فقط آقای کلهر یادشان رفته - ان شاالله- که حرفشان را تکمیل کنند. 


تکبرِ زن جلوی مرد نامحرم خیلی هم خوب است. خدا را شکر می کنم که همه پیام مشکی بودن چادر را می گیرند.

الحمدلله

نظرات 2 + ارسال نظر
س.م.ع دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:26 ب.ظ http://safiresobh.persianblog.

با سلام... خدا قوت... آفرین بر این اندیشه... منم معتقدم خیلی ها پیام چادر سیاه رو گرفته اند....برای همین با هاش درافتادند....

[ بدون نام ] جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:56 ب.ظ

من اون موقع سر قضیه سکینه اینقدر مبهوت واکنش خانم های چادری شدم که هیچ واکنشی نشد نشون بدم. چرا یه قاتل یا زناکار یا هر چیز دیگه ای نباید چادری باشه؟ چادر پوشش پیش فرض واسه خیلی هاست و این خیلی ها ممکنه خیانتکار باشن یا صفات بد یا خوب داشته باشن. از اونجایی که اجبار سنتی به چادر داره با اجبار سیاسی تقویت میشه باید منتظر چادری هایی که دزدی مسلحانه می کنن هم باشین (دور از جون البته!)

البته انتقاد بحث سکینه صرفا به خاطر چادری بودن یه مجرم نبود. به این دلیل بود که قبلا مجرم با هر تیپی گشته باشه جلوی دوربین و توی زندان باید با چادر بگرده و خب این کاملا با صحبت شما متفاوته. اعتراض به اینه که چرا قداستی برای چادر قائل نیستن و هرکسی رو که در شرایط زندان و دادگاه باشه «مجبور» می کنن چادر بپوشه. بله!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد