راه و ماه

زیر پوست زندگی متأهلی

راه و ماه

زیر پوست زندگی متأهلی

آقایون یاالله...

اگر بخواهیم محدود شدن لذت مردان از زنان را تنها دلیل و فلسفه حجاب بدانیم بیراهه رفته ایم. اولین سوال دختر امروزی این است: چرا من خودم را به سختی بیندازم که مردان راحت باشند؟

ولی می شود به عنوان یکی از هزاران کارکرد حجاب ذکرش کرد. مثل این متن کوثر.


حالا این محدود شدن مردان برداشت های مختلف دارد البته. یکی از اقوام ما هست - کوه اعتماد به نفس- خیلی محجبه و روگیر. ایشان وقتی منزلشان مهمان دارند، سرشان شلوغ است و چادر مزاحم آشپزی شان هست راحت توی خانه می گردند و اگر مثلا می خواهند بروند توی راهرو وسیله ای را بردارند همانطور بی حجاب می روند و یاالله می گویند که مردها سرشان را بیندازند زیر و نگاه نکنند! من که هر دفعه حرکت این خانم را می بینم می ترسم. می گویم خب اگر مردی گوش نداد چی؟ می گوید تقصیر خودش هست! من که یاالله گفتم...


برعکس من که حجاب روی سرم اینرسی دارد! یعنی اگر مهمان نامحرم داشته باشیم بعد از اینکه رفت چند دقیقه ای زمان می برد تا چادرم را بردارم. و اگر مثلا کنج آشپزخانه مشغول کار باشم و مهمان نامحرم، به همان کیفیتی حجاب دارم که توی سالن پذیرایی دارم.


به نظرم  حد وسط این دو مثال از همه متعادل تر است. این تلقی که حجاب زنان، مردان را محدود می کند خیلی به اعتماد به نفس برمی گردد. اصلا بحث حجاب و اعتماد به نفس خودش کلی حرف دارد. باز من به آخر متن رسیدم و نطقم باز شد!

نظرات 6 + ارسال نظر
آقای رز سیاه یکشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:00 ب.ظ http://blackrose1988.blogfa.com

سلام

حجاب برای کسی جا افتاده باشه سختی هاشم تحمل میکنه !
از این به بعد اولای متنتون رو رو کاغذ بنویس بعد وارد بحث های خوبش شدید بیاید اینجا ادامش بدید

15424

علی دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:57 ق.ظ

افراط در حجاب منجر به تفریط میشه...مثلا اینکه میگن حجاب برتر چادره آنهم از نوع مشکی این افراط در حجابه و سختگیری در آن باعث یکسری افراطها شده است

توی جامعه کسی چادر مشکی رو اجبار نکرده. بعدم کسی عقل داشته باشه به خاطر ضوابط جامعه و لج و لج بازی آخرت خودش رو خراب نمی کنه. وگرنه همه ماها وقتایی بوده که می تونستیم لج کنیم و بگیم چون فلان کار افراط بوده پس منم برعکسشو انجام میدم. اما هر کس باید دلسوز خودشم باشه.

علی سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:02 ق.ظ

حقیر نگفتم چادر مشکی اجباریه ...بلکه می خوام بگم معرفی اون توی تریبونها ی رسمی و غیر رسمی بعنوان حجاب برتر هم افراطه و هم انحراف
آدم عاقل هم خیلی انگشت شماره ...آدمها دارای یکسری خصوصیات انسانی و ویژگیهای بشری هستند که یکی از اونا لجبازی با چیزایی که در مورد صحیح یا ناصحیح بودن اون آگاهی ندارن و معمولا توسط آدمهای غیر مقبول با شیوه های غیر فرهنگی ،شرعی و اخلاقی ، ترویج می شن

نه دیگه. چادر مشکی واقعا حجاب برتر هست. اگر اجباری نباشه معرفیش افراط نیست. چادر مشکی یه پله بالاتر از حد واجب حجاب شرعی هست. به نظرم شما کف حجاب رو خیلی کمتر از چیزی که در نظر من هست در نظر میگیرید. حالا اگر بفرمایید پوشیه افراط هست یه مقدار قابل قبوله. معمولا اختلاف در بحث ها به اختلاف در مبانی برمیگرده.

علی چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:28 ق.ظ

اختلاف مبانی چیه خواهر من؟ اصلا قرآن و روایت مبنا...خوبه ..هان؟
کجای قرآن و روایت داریم چادر اون هم مشکی؟
اصلا رنگ مشکی برای چادر یه چیز جدیده و شاید سابقه اش حدود یک قرن بیشتر نباشه...اصلا می دونید این رنگ مشکی هم از لحاظ بهداشت روانی و هم جسمی چقدر مضره ؟ آخه چرا چیزی رو که توی دین نیست به زور می خواهیم وارد کنیم ؟ اصلا برتر توی حجاب یعنی چی؟و این ملاک برتری رو کی تعیین میکنه ؟

درباره رنگ مشکی در پوشش روایت داریم.

علی چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:42 ق.ظ

پس لطف کنید بفرمایید.

راه و ماه شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:26 ق.ظ

این مقالات در این موضوع بد نبودن.
http://noorportal.net/394/436/19923.aspx
http://samin135.blogfa.com/post-19.aspx
http://tazohor.com/?p=3265
http://tazohor.com/?p=3268
البته کامل هم نیستن. چون بیشتر از نظر روانشنانسی بررسی کردن. و درباره رنگ مشکی بیشتر جنبه سلبی دارن تا ایجابی. چند وقت پیش یه روایت دیگه درین باره شنیده بودم که متاسفانه متن و منبعش رو ندارم الان. اما من برای اثبات برای شخص خودم دلایل این مقالات رو کافی می دونم. بعدم به نظرم مشکل جامعه ما از چادر و چادر مشکی نیست. اصل حجاب اونطور که باید موشکافانه برای جوانها تبیین نشده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد