راه و ماه

زیر پوست زندگی متأهلی

راه و ماه

زیر پوست زندگی متأهلی

روضه از امروز است

این چه رسم مزخرفی هست که ده روز قبل ِ شهادت به استقبالش می رویم و بعد که خیالمان راحت شد فلان معصوم شهید شده لباس عزا را کنار می گذاریم و صدای طبل و آواز صدا و سیمای کذایی مان به هوا می رود؟ ها؟


نظرات 2 + ارسال نظر
رسم مزخرف؟! دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:02 ق.ظ

حال امام موسی‌بن‌جعفر (ع) در دهه‌ی اول ماه محرم از زبان امام‌رضا (ع):

«آن‌گاه که ماه محرم آغاز می‌شد، دیگر پدرم مسرور و خندان دیده نمی‌شد و حزن و ملال بر او چیره می‌گشت، تا روز عاشورا که آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه‌اش بود، و می‌فرمود در چنین روزی بود که حسین علیه‌السلام کشته شد.»

- در حالی‌که هیچ روایتی مبنی بر غم و سوگواری ائمه بعد از روز عاشورا ندیده‌ام تاکنون.

یعنی به نظرتون درست میاد که روز بعد از شهادت حضرت زهرا- سلام الله علیها- توی یه اردوی دخترونه بساط موسیقی و رقص دسته جمعی به طور مفتضحانه ای برپا باشه؟ حالا روایت صریحم در موردش پیدا نکرده باشیم.

رسم مزخرف؟! دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:24 ق.ظ

اگر منظورتون از از «بساط موسیقی و رقص دسته‌جمعی به طور مفتضحانه» یعنی یک کار حرام انجام شده، که نظر من اهمیتی نداره، نظر شرع مهم هست که در همه روز این مسئله رو نادرست و حرام می‌دونه.

اما اگر صرفا کنار گذاشتن لباس عزا باشه و بازگشت به حالت عادی، فکر نمی‌کنم منافاتی داشته باشه. اون چیزی که من نوشتم، تایید همین استقبال از عزا بود (اگرچه که آن هم فقط درباره‌ی محرم وارد شده و درباره هیچ مناسبت دیگری حتی همین استقبال از عزا را هم نداریم.)

به نظر بنده نمیاد نیاز به حدیث و آیه صریحی باشه که دلیل بشه فردای شهادت رقص و پایکوبی نداشته باشیم. فکرشو می کنم اگر یکی از اشنایان به رحمت خدا رفته بود تا چند روز همه پکر بودند اون وقت حالا که معصومی به شهادت رسیده... حکم فقهی ندادم نظر شخصیم بود. هرچند خیلی جاها دهه دوم و سوم محرم هم روضه می گیرند و نظر شخصی فقط بنده نیست. به هرحال ممنون از کلامتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد